Vanntett integritet
Beskrivelse
Krav til reserveoppdrift er ikke ivaretatt.
Begrunnelse
Ved befaring om bord kunne vi ikke identifisere vanntett skille mellom dekksboksen og topp av søylene, selv om et slikt vanntett skille er identifisert på «Watertight Integrity Plan. I stabilitetsanalysen er dekksboksen antatt å være «one buoyant volume», noe den viste seg å ikke være under befaring.
Hjemmel
Stabilitet
Beskrivelse
Fylling av «stabilitetstanker» i søylene var ikke godt nok beskrevet i operasjonsmanual, og heller ikke implementert som en operasjonsbegrensning i lastkalkulator.
Der var uoverensstemmelse mellom deballasteringskurver i lastekalkulator og kurvene som var dokumentert i stabilitetsanalysen.
Begrunnelse
Det ble opplyst at «stabilitetstanker» i søylene alltid skal være fulle for å kunne tilfredsstille kravene til skadestabilitet. Dette var ikke klart kommunisert i operasjonsmanual eller i lastekomputer.
Der var uoverensstemmelse mellom KG-deballasteringskurver fra operasjon til sikkerhetstilstand, mellom kurvene fra lastekomputer og kurvene som var oppgitt i stabilitetsanalysen («Hydrostatics, Intact and Damage»).
Hjemmel
Individuelle alarmer for vanntette skyvedører
Beskrivelse
På kontrollpanelet for vanntett integritet er gitte alarmer for vanntette skyvedører arrangert som fellesalarm for hver enkelt dør.
Begrunnelse
Alarmer for vanntette skyvedører i kontrollpanelet på bro er arrangert som fellesalarm for hver enkelt dør for lavt oljetrykk, nivå alarm, svikt i kraftforsyning og timesalarm for åpen skyvedør. Det er ikke mulig fra kontrollpanelet å identifisere årsaken til alarmen for ovennevnte, på en skyvedør.
Hjemmel
Fjernstengning av vanntette skyvedører
Beskrivelse
Ved tap av kontrollkort kan de vanntette skyvedørene ikke kjøres lokalt. Enkeltfeil i kabinett for kontroll av vanntette skyvedører gjør at en mister muligheten for å fjernstenge samtlige skyvedører.
Begrunnelse
Ved tap av kontrollkort mister en mulighet for lokal operasjon av de vanntette skyvedørene. Styringssignalet lokalt går via kontrollkortet.
De vanntette skyvedørene er ikke lagt opp til å feile i sikker stilling (lukking). Det er flere felleskomponenter i kontrollkabinettene som kan resultere i tap av samtlige skyvedører i den aktuelle kvadranten dersom disse feiler.
Hjemmel
Ballast kontrollnivå 2
Beskrivelse
Det var manglende indikasjon og funksjon ved ballastoperasjoner fra sekundært ballastkontrollnivå.
Begrunnelse
En kunne ikke avlese ballastventilers posisjon fra sekundært kontrollnivå.
En kunne ikke betjene «trottle» ventiler i ballastsystemet på sekundært kontrollnivå.
Det var ikke mulig å starte hovedkraft ballastpumper fra sekundært kontrollnivå.
Hjemmel
Fail safe- og nødstopp av ballastventiler
Beskrivelse
Der var ikke «fail safe»-funksjon i RIOer (relekort i styringen av ballastventiler) ved tap av datakommunikasjon mellom ballastkontrollstasjon og relekort. Ballastventiler åpner utilsiktet ved reaktivering, etter nødstopp eller ved lokalt strømtap på solenoidventiler.
Begrunnelse
Ved testing på ballastkontrollsystemet fra ballast feltstasjon fant vi at ballastventiler ikke går til lukket stilling ved bortfall av kommunikasjon (datasignaler) til Kongsberg RIOer.
Ved testing av ballastventilene ved tap av styrestrøm, fant vi at ventilene åpnet seg utilsiktet ved reaktivering av systemet (går tilbake til sin opprinnelige posisjon som før test).
Ved testing av nødstopp på «Critical alarm and action panel» fant vi at ballastventilene åpnet seg utilsiktet ved reaktivering av systemet etter testen.
Hjemmel