Tilsynet ble gjennomført 16. til 19. august 2021.
Mål
Målet med aktiviteten var å verifisere prosesser og systemer som bidrar til å sikre en helhetlig styring av beredskap, samt å verifisere at helikopterdekk er i henhold til forskriftskrav for å bidra til sikre helikopteroperasjoner og transport av personell.
Resultat
Innenfor beredskap ble det under tilsynet identifisert to forhold som er kategorisert som avvik. Dette gjelder:
- Forsinket PA melding ved generell alarm
- Manglende varsling av hendelse
Videre ble det identifisert tre forbedringspunkter. Disse gjelder:
- Systematikk for trening og øvelser av stedfortreder
- Nødhospital var ikke testet/tatt i bruk
- Manglende stedfortreder i livbåtlag
Luftfartstilsynet (LT), som var vår bistandsetat for tilsynet med helikopteroperasjoner, identifiserte fem avvik/merknader.
- Sjekklister for helikopterdekket
- Familiarisering og trening av helikopterdekkmannskap
- Mangler på GA tegninger og opplysninger om vindpølser
- Bredde på adkomst til helikopterdekk mot vest var 3,27 m
- Vindpølser var slitt
Hva skjer nå?
Vi har bedt Equinor redegjøre for hvordan avvikene vil bli håndtert. Vi har også bedt om en vurdering av forbedringspunktene som ble identifisert.