Stillasmateriell som midlertidig festepunkt for løfteinnretning
Beskrivelse
Bruk av stillasmateriell som midlertidig festepunkt for løfteinnretning
Begrunnelse
Vår observasjon under verifikasjonene i utstyr og prosessmodulene var at det var få fastmonterte løfteører og løftebjelker for bruk ved planlagt og korrektivt vedlikehold av utstyr og komponenter om bord på Johan Castberg. Materialhåndsfilosofien for Johan Castberg har istedenfor permanente løsninger i mange områder, i meget stor grad lagt opp til bruk av mobile løsninger som A-rammer, tripods og løftebjelker. For løftebjelker var det planlagt stillasmateriell som løftefundament.
Vår vurdering, med bakgrunn i NORSOK standardene, er at bruk av stillasmateriell vil utgjøre midlertidig festepunkt, hvilke ikke møter intensjonen i regelverket for materialhåndtering for planlagt vedlikehold. Dette begrunnes i forhold til regelverkets refererte standard NORSOK R-002, vedlegg B. Standarden legger retningslinjer for at det skal tilrettelegges for sikre og effektive løfteoperasjoner for det enkelte løft og at det skal dokumenteres i en materialhåndteringsplan. Det er også i NORSOK R-003N, siker bruk av løfteutstyr, beskrevet at løfteinnretninger opphengt i midlertidige festepunkt bør begrenses. Ved eventuelt bruk av stillasmateriell som midlertidig festepunkt skal dette være beregnet og godkjent for denne type bruk. I tillegg skal bygging utføres av godkjent stillasbygger i samsvar med bruksanvisning og belastningstabeller (hvilke Ptil tolker som at dette er i henhold til krav til fundament for løfteutstyr). Til slutt er det rigger som skal godkjenne sammenstillingen.
Disse forutsetningene ble etterspurt under tilsynet, men det kunne ikke fremlegges dokumentasjon hvor Equinor har satt krav til stillasmateriell eller krav til kvalifikasjoner for stillasmontører eller godkjenner.
I tillegg er Johan Castberg en flytende installasjon med skipsskrog, alltid med bevegelse om bord, både krenging, stamping og hiv (roll, pitch og heave) som vil påføre stillasfundamenter både horisontale og vertikale krefter, samt akselerasjonskrefter. Opplysninger vi har innhentet viser at det for stillasmateriell, som blir brukt på norsk sektor, ikke finnes beregningsgrunnlag, hverken statiske eller dynamiske beregninger, vanligvis gitt i tabeller, for stillasmateriell som løftefundament. Tabeller for stillasmateriell ivaretar hovedsakelig kun maksimum tillate statiske skjevbelastninger ved bruk som stillas.
Ptil er ikke kjent med at stillasbyggere og riggere har opplæring eller kompetanse til å kunne bygge, vurdere og godkjenne festepunkt/fundament for løfteutstyr laget av stillasmateriell. Vi er heller ikke kjent med om denne type opplæring er tilgjengelig.
Vår vurdering er at bruk av stillasmateriell som fundament for løfteutstyr ikke møter intensjonen i standarden og Johan Castberg prosjektet kunne heller ikke framvise at dette var likeverdig løsning.
Hjemmel
Fjerning av snø og is
Beskrivelse
Utendørs arbeidsområder hadde ikke tilstrekkelig værbeskyttelse, og det var heller ikke tilrettelagt for fjerning av is og snø på en sikker måte.
Begrunnelse
Med referanse til Kap. 4.2 om oppfølging av tidligere observasjoner om vinterisering relatert til materialhåndtering og løfteutstyr fulgte vi spesielt opp de 2 offshorekranene. Kranene som var lagret på byggeverft på Stord var standard kraner som ikke var vinterisert og utformet for å minimalisere snø og is oppbygging.
Vår vurdering var at kranene ikke var utformet slik at de effektivt og sikkert kunne inspiseres for snø og isdannelse, samt for fjerning av dette. Eksempelvis var kranbommene kun uformet med gangvei på en side av bommen og 2 tverrgående gangveier. Andre siden var hovedsakelig ikke tilgjengelig uten bruk av stillas eller tilkomstteknikk.
Som et alternativ hadde Equinor planer om å etablere administrative prosedyrer, i tillegg til mekanisk metode for fjerning av is og snø. Dette ved å påføre stoffet «ice-free» og spyle kranstruktur og kranbommer, med varmt vann.
Vi har i tidligere tilsyn og møter etterspurt hvordan planlagte administrative tiltak, og metoder med bruk av «ice free» og håndtering av lange og uhåndterbare slanger med varmt vann og damp skal tilrettelegges og gjennomføres. Dette for at det skal kunne utføres på en sikker måte og med forventet resultat som må være fullstendig is og snøfritt. Vi har sett spesielt på kranstrukturer og offloading slangestasjonen, men det kan være aktuelt også for annet utstyr og områder.
Dokumentasjonen som Equinor har framlagt viser tilkomster som etter vår vurdering var mangelfull. Dette i forhold til sikker adkomst, og sikker og effektiv bruk/arbeidsutførelse med utstyr for fjerning av is og snø. Vi har heller ikke fått forståelse av at det planlegges prøving og verifisering av metoder og tilrettelegging som del av ferdigstillelsen.
Vår vurdering er at når snø og is skal fjernes med bruk av tungt og uhåndterlig utstyr, manglende og mangelfulle tilkomster, vil arbeidsforholdene sannsynligvis også være vanskelige med blant annet glatte overflater og gangveier. Dette i kombinasjon med bevegelse i innretningen. Både ergonomi og sikkerhet vil være en del av vurderingene.
Hjemmel