Tilsynet ble gjennomført 26. og 27. mai 2020.

Mål

Målet med tilsynet var å verifisere hvordan selskapet følger opp styring av risiko knyttet til integrasjon mellom industrielle IKT-systemer og digitaliseringsløsninger. Hensikten var å verifisere prosesser og systemer som operatøren benytter for å sikre grensesnittet mellom disse. Videre ønsket vi å verifisere om det er samsvar mellom overordnede prosedyrer og oppfølgingen i drift.

Resultat

Wintershall Dea har to felt som er bygd ut med undervannsinnretninger som produserer til innretninger operert av andre operatører. I samarbeid med leverandøren for subsea kontrollsystem er all informasjon fra disse innretninger gjort tilgjengelig for relevant personell i Wintershall Dea. Denne løsningen er ikke basert på eksterne skytjenester eller lignende men framstår som en tjenlig digitaliseringsløsning for oppfølging av selskapet sine undervannsinnretninger.

Industrial Internet of Things (IIoT) med kommunikasjon over mobilnettet (4G/5G) blir ofte framstilt som en teknologi som vil bli viktig også for petroleumsnæringen. Wintershall Dea har den nødvendige infrastrukturen for dette på Brage sammen med Telia og har satt i gang et prøveprosjekt med innsamling av miljødata fra IIoT-sensorer. Dette er et selvstendig system uten koblinger til de industrielle IKT-systemene på Brage.

Wintershall Dea hadde på tidspunktet for tilsyn en ledig posisjon med ansvar for digitalisering. Etter at tilsynet var avsluttet, har Cognite annonsert at de har inngått en kontrakt med Wintershall Dea om leveranse av digitaliseringsløsninger i fire år.

Observasjonene i dette tilsynet er unntatt offentlighet, jf. offl. § 24, 3. ledd.

Hva skjer nå?

Vi har sendt tilsynsrapporten til Wintershall Dea og bedt om tilbakemelding på våre observasjoner innen 28. august 2020.