Beslutningsstøtte i beredskapsplaner
Beskrivelse
Det skal utarbeides beredskapsplaner som til enhver tid beskriver beredskapen og inneholder aksjonsplaner for de definerte fare- og ulykkessituasjonene. For definerte fare- og ulykkessituasjon DFU 4 – Fartøy/drivende gjenstand på kollisjonskurs inneholder ikke kollisjonskapasitet for jacket. Hadde denne kapasiteten vært oppgitt ville beslutningsstøtten vært bedre.
Begrunnelse
Funnet er underbygd med gjennomgang av aksjonsplaner offshore for DFU 4 og i samtaler.
Hjemmel
Oppfølging av leverandører
Beskrivelse
Mangelfull vurdering av behov for oppfølging av leverandører.
Begrunnelse
Gjennom tilsynsaktiviteten etterspurte vi hvordan Vår Energi vurderer behov for og følger opp sine leverandører på generelt grunnlag og så gikk vi mer i detalj på enkeltleverandører. Det ble forklart i tilsynet at en vektlegger langsiktige relasjon. Det kunne ikke vises til noen dokumentert oppfølging eller verifikasjon av de utvalgte leverandørene.
Selv om operatører har leverandører som en har benyttet over lang tid så er det ei forventning at den ansvarlige part skal vurdere behov for oppfølging. Det er ei forventning at en har ei systematisk tilnærming til behov for oppfølging og jevnlig gjør slike vurderinger med hensyn til blant annet kompetanse, kvalitet og HMS.
Hjemmel
Organisasjonskart
Beskrivelse
Manglende organisasjonskart.
Begrunnelse
Vi har i tilsynet etterspurt organisasjonskart for fagområdene tilsynet gjelder, uten at dette er fremskaffet.
Hjemmel
Designkrav
Beskrivelse
Uklart ansvar for «Design Accidental Load (DAL-) Specification» og implimentering av nye krav
Begrunnelse
I tilsynet har vi ikke fått beskrevet hvem som er ansvarlig for vedlikehold og oppdatering av «Design Accidental Load (DAL-) Specification».
For endringer i regelverk viser Vår Energi sitt dokument «Regulatory Compliance Manual» en systematisk tilnærming, med oversending av relevante revisjoner til ansvarlig ingeniør (Assigned responsible engineer). Denne er ansvarlig for å vurdere endringene, men hvordan konsistent tilnærming sikres mellom de forskjellig felt og innretninger er ikke beskrevet.
Hjemmel
Støtlaster fra bevegelse av «conductors»
Beskrivelse
Under befaring på Ringhorne ble det observert en del bevegelse av «conductors» i guider på elevasjon +8 m, som følge av romslige «centralizers». Bevegelsen gir opphav til støtlaster og utmattingsskade utover det som normalt fremkommer av konstruksjonsanalyser.
Effekten av redusert utmattingslevetid fra støtlaster i guider var ikke tatt hensyn til i etablering av inspeksjonsprogram.
Begrunnelse
Funnet er basert på observasjoner offshore og samtaler.
Hjemmel
Rapportering av skader i CODAM
Beskrivelse
Det er observert spriekker i aluminiumskonstruksjoner på Ringhorne (trappetårn og tilkomstplattform). Skadene er evaluert, og utbedring er planlagt/utført.
I brukerveiledningen for CODAM er det angitt at sprekker i konstruksjonselement hvor evaluering er påkrevd, skal rapporteres. Dette er ikke gjort.
Begrunnelse
Funnet er basert på observasjoner offshore, samtaler og dokumentasjon i CODAM.
Hjemmel