Styrende dokumentasjon
Beskrivelse
Rutiner ved oppdatering og distribusjon av styrende dokumentasjon synes mangelfulle.
Begrunnelse
Oljelasting på Alvheimfeltet styres av prosedyren Offshore Terminal Manual. Prosedyren viser til rederiets egne sjekklister som benyttes på tankskipene. Siste utgave (rev. 09) av prosedyren angir at revisjon 1 av rederiets sjekklister skal benyttes. Inspeksjonsrapporten fra Stena Natalita oppgir at om bord på fartøyet ble revisjon 4.4 benyttet.
Hjemmel
Mangelfull samordning av beslutningskriterier for lasteoperasjoner på Alvheim
Beskrivelse
Samordning av beslutningskriterier for oppstart og avbrudd av lasteoperasjoner på Alvheim synes mangelfulle.
Begrunnelse
Offshore Terminal Manual og gjeldende aktivitet spesifikke operasjons guideline (ASOG) hadde ulike beslutningskriterier for lasteoperasjonen. ASOG tar ikke hensyn til aktivitetsspesifikke krav som stopp ved helikoptertrafikk eller værbegrensinger.
Inspeksjonsrapporten for Heather Knutsen opplyser at fartøyet ikke fullt ut møter AkerBPs krav til DP-kapabilitet ved lasting på Alvheim. Lavere signifikant bølgehøyde, enn kriteriene i Offshore Terminal Manual, anbefales for oppkobling, lasting og frakobling.
For å redusere sannsynligheten for fare- og ulykkessituasjoner er det viktig at både fartøyet og den spesifikke aktiviteten hensyntas ved utarbeiding av beslutningskriterier. Disse må også synligjøres, forstås og være lett tilgjengelig for mannskapet. Å benytte ASOG (aktivitet spesifikke operasjons guideline) er en anerkjent måte å oppnå dette på. ASOG var blitt inkludert i siste utgave av Offshore Terminal Manual.
Hjemmel
Risikovurdering
Beskrivelse
Helhetlig risikovurdering av lastesystemet mangler hvor aktuelle komponenter og utstyr om bord på tankskip er inkludert.
Begrunnelse
Utførte risikovurderinger av lastesystemet omfatter blant annet kvantitativ risikoanalyse (QRA) og HAZOP (Hazard and Operability Analysis). Vurderingene omfatter lastesystemet på Alvheim FPSO til og med slangeventilen (HEV). Slik vi oppfatter det omfatter vurderingene ikke farer og risiko for aktuelle komponenter eller utstyr om bord på tankskip når lasteslangen er tilkoblet (i lasteoperasjon). Risikovurderinger skal gi et mest mulig helhetlig bilde av potensielle farer og risikoer.
Hjemmel