Elektrisk utstyr - lysbueytelser
Beskrivelse
Det ble avdekket manglende risikoforståelse for og oppfølging av identifiserte høye lysbueytelser og «personal protection equipment» (PPE-nivå) for elektrisk utstyr.
Begrunnelse
Under tilsynet ble det gjennom presentasjoner, samtaler, intervjuer og verifikasjoner avdekket manglende risikoforståelse for og oppfølging av identifiserte høye lysbueytelser og PPE-nivå for elektrisk utstyr, herunder elektrisk utstyr klassifisert PPE 3 og 4.
- Nødvendig verneutstyr for arbeid i og drift av elektrisk utstyr med PPE-nivå 3 og 4 var ikke tilgjengelig på anlegget.
- Relevant personell var i liten grad informert om identifiserte PPE-nivåer og farer forbundet med dette ved arbeid i og drift av aktuelt elektrisk utstyr.
- Det var ikke innarbeidet arbeidsprosesser og rutiner for sikker utførelse av arbeid som samsvarer med identifiserte PPE-nivå på aktuelt elektrisk utstyr.
- Det var ikke etablert tiltak for tydeliggjøring og merking av aktuelt utstyr for å gjøre personell kjent med faren dette innebærer.
Det ble i etterkant av tilsynet gitt pålegg til Statoil og Gassco vedrørende dette forholdet.
Hjemmel
Henvisning til annet regelverk
Forskrift om elektrisk utstyr § 11 om merking og § 16 om vilkår for bruk.
Arbeid i og drift av elektriske anlegg
Beskrivelse
Det ble avdekket mangler ved iverksettelse og oppfølging av robustgjøringstiltak for å unngå fare- og ulykkessituasjoner knyttet til arbeid i og drift av elektriske anlegg.
Begrunnelse
Det ble gjennom samtaler med fagpersonell og ved verifikasjon observert følgende forhold:
- Statoil informerte om at årlig opplæring/gjennomgang av sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg gjennomføres todelt. De siste årene har generell opplæring blitt utført med internett kurs og relevante problemstillinger for virksomheten, herunder bedriftsinterne instrukser, prosedyrer og retningslinjer, blitt dekket av nettverksmøter. Det fremgikk av samtaler at nettverksmøter ikke har obligatorisk oppmøte noe som har medført at ikke alt relevant personell har hatt den fullstendige opplæringen/gjennomgangen.
- Det utføres ikke formaliserte systematiske kontroller rettet mot operasjonelle og organisatoriske forhold innenfor sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg området.
- Utdaterte enlinjeskjema, både for hovedkraft og nødkraft, i flere fordelingsstasjoner.
- Utdaterte kursfortegnelser i fordelingstavle og manglende kursfortegnelse til underfordeling plassert i instrumentskap.
- Noe mangler ved system for kvalitetssjekking av nyinstallasjon gjennom system for forhåndsmelding/ferdigmelding. Det ble ved stikkprøvekontroll i to (2) ferdigstilte arbeidspakker med forhåndsmelding, funnet at begge manglet ferdigmelding.
Se også punkt 6.1 om orden og ryddighet.
Hjemmel
Henvisning til annet regelverk
jf. veiledning til § 60, jf. forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE).
Tennkildekontroll, ATEX og brannskille
Beskrivelse
Det ble avdekket mangler ved oppfølging av vern mot spredning av brann og antennelse av brennbare væsker og eksplosjonsfarlig gass.
Begrunnelse
Det ble observert mangler ved Statoils oppfølging av tekniske og operasjonelle tiltak for å verne mot spredning av brann og antennelse av brennbare væsker og eksplosjonsfarlig gass. Vi viser til følgende observerte forhold:
- Det ble registrert kabelgjennomføring i felt med svekket integritet. Det fremgikk videre av samtale med relevant personell at det på tidspunktet for tilsynet ikke forelå en systematisk oppfølging av installerte kabelgjennomføringer som sikrer at kabelgjennomføringer med svekket integritet blir identifisert.
- Manglende EX-merking på elektrisk utstyr i klassifisert sone.
- Ved test av alarm for tap av overtrykk i fordelingsstasjon ble det registrert mangelfull aksjonering fra kontrollrom.
Hjemmel
Henvisning til annet regelverk
Storulykkeforskriften § 4 om storulykkevirksomhetens plikter, jf vedlegg III nr 2 om identifikasjon og vurdering av risiko for storulykke.
Nødbelysning
Beskrivelse
Det ble avdekket at ikke alle faste nødlys med innebygget batterikraftkilde var sikret tilstrekkelig kontinuerlig drift etter utfall av ekstern krafttilførsel.
Begrunnelse
Det ble ved funksjonstest av nødlysarmaturer i et område funnet forholdsvis høy feilrate som også overgikk Statoils interne krav med hensyn til akseptabel feilrate. Dette gjald både utstyr som feilet direkte ved overgang til batteridrift og utstyr som ikke møtte Statoils akseptkriteria på ytelsestid. Det fremgikk av samtaler at intervall for vedlikehold av nødlysarmaturer tidligere var blitt økt fra seks (6) månedlig til tolv (12) månedlig selv om det over lengre tid har vært utfordringer på Kårstø anlegget med å sikre tilstrekkelig ytelse i nødlysanlegget.
Det vises videre til at det på tidspunktet for tilsynet forelå noe etterslep på vedlikehold av nødbelysning, og at det fremgikk av samtaler at etterslep på denne type utstyr ikke var uvanlig på Kårstø-anlegget selv om utstyret er klassifisert som sikkerhetskritisk.
Se også punkt 5.1.7 om avviksbehandling.
Hjemmel
Henvisning til annet regelverk
jf. teknisk og operasjonell forskrift § 38 om nødkraft og nødbelysning, jf. teknisk og operasjonell forskrift § 70 om ikrafttredelse.
Vedlikehold av EX-utstyr
Beskrivelse
Det ble avdekket manglende systematikk i selskapets oppfølging og vedlikehold av utstyr i EX-utførelse.
Begrunnelse
Det ble gjennom samtaler med fagpersonell, dokumentgjennomgang og ved verifikasjon i vedlikeholdssystemet observert følgende forhold:
- Ved utførelse av periodiske inspeksjoner basert på stikkprøver blir det ikke utført løpende vurderinger av funn/feil/mangler mot bestemte mål og kriterier. Systematikken for utførelse av denne type inspeksjoner fremstod dermed uklar med hensyn til hvordan selskapet har kontroll på utstyrets tekniske tilstand. Det foreligger ikke en systematikk i at flere funn på utsyr i stikkprøveutvalget vil medføre en økning av dette utvalget, eventuelt at alt relevant utstyr gjennomgås nøye eller detaljert.
- Graden av inspeksjon, herunder visuell, nøye eller detaljert, for utstyr i EX-utførelse varierer ikke med utgangspunkt i faktorer som påvirker slitasjen på utstyret. Dette gjelder faktorer som eksempelvis følsomhet for korrosjon, påvirkning fra kjemikalier eller løsemidler, sannsynligheten for oppsamling av støv eller smuss, sannsynligheten for vanninntrenging, utsettelse for ekstreme omgivelsestemperaturer, risiko for mekanisk påkjenning og utsettelse for overdrevne vibrasjoner.
- Alt utstyr i EX-utførelse blir ikke utsatt for visuell inspeksjon som et minimum, dette gjelder eksempelvis koblingsbokser i EX-utførelse.
Hjemmel
Henvisning til annet regelverk
Storulykkeforskriften § 4 om storulykkevirksomhetens plikter, jf. vedlegg III nr 2 om identifikasjon og vurdering av risiko for storulykke.
Storulykkeforskriften § 4 om storulykkevirksomhetens plikter, jf. vedlegg III nr 3 om driftskontroll.
Melding av fare- og ulykkessituasjoner
Beskrivelse
Det ble avdekket manglende melding av fare- og ulykkessituasjoner til Ptil.
Begrunnelse
Ved gjennomgang av internrapporterte personskader i perioden 01.01.2013-09.11.2016 relatert til arbeid i og drift av elektriske anlegg ble det registrert flere tilfeller av hendelser hvor personell har vært utsatt for strømulykker, herunder strømgjennomgang. Basert på mottatt informasjon kunne flere av disse hendelsene under ubetydelige endrede omstendigheter ført til alvorlig personskade. Ingen av disse hendelsene har av Gassco og Statoil blitt vurdert som varslings- eller meldingspliktige til Ptil.
Hjemmel
Avviksbehandling
Beskrivelse
Det ble avdekket manglende avviksbehandling av identifiserte avvik fra interne krav og anerkjent standard lagt til grunn.
Begrunnelse
Det ble ved stikkprøvekontroll etterspurt avviksbehandling av tre (3) identifiserte forhold som avviker fra Statoils interne krav eller anerkjent standard lagt til grunn av Statoil. I to (2) av disse tilfellene kunne ikke Statoil dokumentere å ha utført avviksbehandling. Forholdende som ble etterspurt hvor det ikke kunne dokumenteres avviksbehandling gjaldt EX-beskyttelsesnivå for utendørs transformator som avviker fra interne krav og ytelsesnivå på rømningsbelysning i felt som avviker fra anerkjent standard lagt til grunn for oppfyllelse av forskriftskrav.
Hjemmel
Henvisning til annet regelverk
Storulykkeforskriften § 4 om storulykkevirksomhetens plikter, jf vedlegg III nr 3 om driftskontroll.