Feil regelverkshenvisninger
Beskrivelse
Oppdatering av styrende dokumentasjon
Begrunnelse
Prosedyre EP.72 om utførelse av løfteoperasjoner på Nyhamna og HMS Håndbok for sikker bruk av løfteutstyr danner grunnlaget for Shell sine krav til løfteoperasjoner. Disse henviser kun til aktivitetsforskriften i de nevnte prosedyrene over. Prosedyrene brukes både offshore og på landanlegg, og bør da reflektere relevante forskrifter og standarder som gjelder for hhv offshore og landanlegg, eksempelvis teknisk og operasjonell forskrift for landanlegg. Dette gjelder også prosedyre P0051ENYX.
Shell prosedyre EP.71 for arbeid i høyden er ikke oppdatert med henblikk på de oppdateringer som er foretatt i forskrifter 1357 (best.nr 703) fra Arbeidstilsynet, § 17 om arbeid i høyden.
Implementering av nye forskrifter § 17 om arbeid i høyden er oppdatert av Arbeidstilsynet 1.1.2016 med henblikk på bruk av stillas, stiger og arbeid i tau (TT). Her er det blant annet kommet inn i § 17-5 om krav til opplæring av bruker av stillas. Denne oppdateringen er ikke fullstendig implementert på anlegget. Når det gjelder § 17 i forskrift best. Nr. 703 så gjelder denne som norm i petroleumsvirksomheten.
Som en konsekvens av at prosedyre EP.71 ikke er oppdatert opplevde tilsynslaget at det ikke blir gitt tilstrekkelig opplæring innen bruk av stillas når disse skulle anvendes til inspeksjon i anlegget.
Hjemmel
Tilrettelegging for arbeidstakermedvirkning i prosjekt
Beskrivelse
Det ble avdekket mangler ved tilrettelegging for arbeidstakermedvirkning i prosjektet.
Begrunnelse
Det kunne ikke vises til at det var etablert konkrete planer for hvor arbeidstaker-medvirkning skulle foregå. Dette for å sikre at arbeidstakerne gis reell mulighet for å påvirke arbeidsmiljø og sikkerhet i virksomheten. I forbindelse med større og mer omfattende saker som organisasjons- og utviklingsarbeid og utbyggings- og modifikasjonsprosjekter, bør det etableres planer for medvirkning, jf veiledningen til rammeforskriftens § 13. Slike planer kan for eksempel vise de aktuelle prosessene der medvirkning skal skje, hvem som er arbeidstakernes representant eller representanter, tids- og møteplaner, hvilken kompetanse som er nødvendig med mer. Hvem som skal informeres, vil variere fra sak til sak. Der det er etablert en organisert vernetjeneste, er det normalt den som skal informeres i første rekke.
Det kom frem gjennom intervju at vernetjenesten ikke systematisk blir involvert i ulike møter i prosjektet hvor vernetjenesten mener de burde ha vært representert. Dermed går vernetjenesten glipp av saksunderlag og informasjon på et tidlig nok tidspunkt til å kunne utøve arbeidstakermedvirkning. For at arbeidstakerne skal gis reell mulighet til å påvirke arbeidsmiljø og sikkerhet i virksomheten må representanter for arbeidstakerne involveres så tidlig i beslutningsprosessen at deres innspill utgjør en del av beslutningsgrunnlaget.
Vernetjenesten opplever at de til tider må etterspørre eller lete etter nødvendig informasjon for å kunne ivareta sin funksjon som verneombud. Mangel på informasjon om inntrufne hendelser og prosesser som berører helse og sikkerhet, vanskeliggjør deres mulighet til å informere og involvere arbeidstakerne de representerer. Vernetjenesten og berørte arbeidstakere skal blant annet gjøres kjent med resultater av relevante kartlegginger, hendelser og tilstander som meldes til myndigheter, granskningsrapporter og annen dokumentasjon som er nødvendig for å sikre at forhold av betydning for arbeidsmiljø og helse blir belyst.
Ptil fikk kjennskap til at flere verneombud (VO) hos entreprenørene ikke hadde tilgang til datanettet slik at de kunne hente frem prosedyrer, synergisaker, granskingsrapporter, dokumenter og liknende. De må i stedet be om å få utskrifter, ved å henvende seg til HSSE-teamet, noe som oppleves unødig tidkrevende og tungvint. Dette krever at de får tak i noen fra HSSE teamet når behovet for informasjon dukker opp, og at de allerede vet konkret hvilke data de ønsker tilgang til. Mangel på datatilgang reduserer deres mulighet til å få kjennskap til aktuelle saker, følge opp saker de har meldt inn, og til å hente ut oppdaterte dokumenter.
Hjemmel