Arbeidsmiljøkompetanse offshore
Beskrivelse
Manglende spesifikk og oppdatert arbeidsmiljøkompetanse hos ledere om bord på Borgland Dolphin.
Begrunnelse
Ansvar for oppfølging av arbeidsmiljø om bord på Borgland Dolphin var lagt til linjen. Mange ledere offshore var opptatt av arbeidsmiljørisiko knyttet til blant annet støy, men manglet oppdatert og spesifikk kompetanse for å kunne initiere og følge opp arbeidsmiljørisiko for personell i deres avdeling.
- Det kom frem i intervju med ledere om bord at enkelte av Dolphins’ verktøy for oppfølging av blant annet støy og RUG var forholdsvis nytt og ikke implementert eller i tilstrekkelig grad gjort kjent blant ledere offshore.
- Gjennom intervju og dokumentasjonsgjennomgang kom det frem at ledere på ulike nivå offshore hadde det generelle 40 timers kurset, men lite formell og oppdatert arbeidsmiljøkompetanse utover dette.
- Kartlegginger og tiltak så i stor grad til å være styrt fra Dolphin sin landorganisasjon. Tilsynsteamet fikk inntrykk av at dette kunne gå på bekostning av eierskap innen arbeidsmiljøoppfølging offshore og de ansvarlige ledernes posisjon til å jobbe proaktivt med risikovurderinger og tiltak innen arbeidsmiljø for sitt personell.
Hjemmel
Belysning under evakueringsmidler
Beskrivelse
Manglende dokumentasjon på belysning under evakueringsmidler.
Begrunnelse
Under befaring i uteområder i mørket ble det observert lav belysning på havoverflaten der fritt-fall livbåtene vil lande. Det var plassert lyskastere i umiddelbar nærhet av livbåter og flåter, men disse var ikke rettet mot landingsområdene på havoverflaten.
Hjemmel
Evakuering av skadede personer fra pongtonger
Beskrivelse
Manglende tilrettelegging for evakuering av skadet person fra søyler og pongtonger.
Begrunnelse
Det ble under befaring sett på tilrettelegging for en effektiv evakuering av eventuell skadet person i søyler eller pongtonger, eksempelvis fra fremdriftsmaskineri-rom nederst i aktre søyler. Redningsplan for utfordrende områder var under utarbeiding for innretningen (det ble her henvist til tilsvarende dokument utarbeidet for Bredford Dolphin). Utformingen av søylene på innretningen vanskeliggjør transport av skadet person fra pongtonger til områder med god tilkomst, slik som i boks-dragere og hoveddekk. Redning krever bruk av løst løfteutstyr, operasjon av dekksluker m.m. og anses som en relativt teknisk og fysisk krevende operasjon. Under gjennomgang av dokumentasjon og i intervju ble det ikke funnet eller gitt opplysninger som tilsa at det var tilrettelagt for denne operasjonen. Med tilrettelegging menes her tekniske tiltak og trening i bruk av utstyr og teknikker for å effektivisere transport av skadet person.
Hjemmel
System for å sikre oppfølging av trening og øvelser av beredskapsorganisasjonen
Beskrivelse
Systemet for trening og øvelser hadde ikke prosesser for å sikre at avvik, forbedringspunkter og krav til kontinuerlig forbedring ble ivaretatt og fulgt opp.
Begrunnelse
Under intervjuer og dokumentgjennomgang ble det observert at systemet for å ivareta trening av beredskapsorganisasjonen ikke inneholdt alle de styringsaktivitetene som regelverket krever. Systemet sikret ikke at det var etablert prosesser for å behandle avvik, f.eks. knyttet til forventet deltakelse på treningsmodulene eller gjennomgått innhold i modulene. Systemet sikret heller ikke at forbedringspunkter og mangler som kunne bidra til en videreutvikling og forbedring, ble ivaretatt.
Under observasjon av øvelse om bord og påfølgende debrief ble det observert at det ikke var systematikk for måling og vurdering av i hvilken grad øvelsen oppnådde beredskapsorganisasjonens og -utstyrets ytelseskrav, og en videreutvikling og forbedring av håndteringen av fare- og ulykkessituasjoner.
Hjemmel
Beredskapsanalyse
Beskrivelse
Det var i analysen ikke synliggjort at maritime forskrifter, som gjelder for innretningen gjennom bruk av rammeforskriftens § 3, er del av grunnlaget for analysen.
Det var lite kjennskap til beredskapsanalysen hos relevant personell om bord.
Begrunnelse
I gjennomgang av dokumentasjon ble det observert at det var ikke referert til maritimt regelverk som del av grunnlaget for beredskapsanalysen for innretningen. Det er også usikkert i hvilken grad dette regelverket har blitt benyttet under beredskapsanalysen.
Under intervjuer kom det fram at det var lite kjennskap til relevante deler av beredskapsanalysen for innretningen blant enkelte deler av mannskapet om bord, f.eks. medlemmene i innsatslag.
Hjemmel