System for barrierestyring
Beskrivelse
Det er ingen klar sammenheng mellom risikoanalyser og strategi og videre til spesifikke ytelseskrav til barriereelementer.
Begrunnelse
På bakgrunn av oversendte dokumenter og gjennomførte møter har Ptil vurdert om Valhall møter kravene i styringsforskriften § 5 der det det framkommer at operatøren skal fastsette de strategiene og prinsippene som skal legges til grunn for utforming, bruk og vedlikehold av barrierer, slik at barrierens funksjon blir ivaretatt gjennom hele innretningens levetid. Det skal være kjent hvilke barrierer som er etablert og hvilken funksjon de skal ivareta, samt hvilke krav til ytelse som er satt til de tekniske, operasjonelle eller organisatoriske elementene som er nødvendig for at den enkelte barriere skal være effektiv.
I veiledningen fremkommer det at strategiene og prinsippene bør utformes slik at de medvirker til å gi alle involverte en felles forståelse av grunnlaget for kravene til de enkelte barrierene, deriblant hvilken sammenheng det er mellom risiko- og farevurderinger og kravene om og til barrierer.
Vi vil understreke at ordet strategi har en spesiell betydning når det brukes i barrieresammenheng. Basert på NS-EN ISO 13702 har Ptil i notatet «Prinsipper for barrierestyring i petroleumsvirksomheten» definert ordet barrierestrategi på følgende måte: «Resultatet av prosess som med utgangspunkt i risikobildet beskriver og avklarer hvilke barrierefunksjoner og barriereelementer som skal implementeres for å redusere risiko».
BP har utarbeidet dokumentet «General Safety Strategy and Performance Standards for Technical Barriers» for BP Norge, men det er ikke etablert en innretningsspesifikk barrierestrategi for Valhall. BP har basert seg på at relevant informasjon er tilgjengelig som en del av eksisterende designdokumentasjon for installasjonene. Vår vurdering er at eksisterende designdokumentasjon ikke i tilstrekkelig grad viser en synlig og klar overgang fra risikoanalyser, via barrierestrategi og videre til spesifikke ytelseskrav til barriereelementer.
Vår vurdering er basert på følgende observasjoner:
- Ifølge BP sin generelle sikkerhetsstrategi og ytelsesstandard for aktiv brannbeskyttelse for Valhall skal deluge løses ut ved bekreftet gassdeteksjon der det har effekt. Dette blir ikke gjort på Valhallfeltet. Det er uklart for oss om BP har dokumentert denne avgjørelsen.
- BP sin generelle sikkerhetsstrategi refererer til andre designulykkeslaster enn det som gjelder for IP.
- Behovet for passiv brannbeskyttelse for å ivareta integriteten til fakkelsystemet er uklart, ref. kapittel 5.2.2.BP har besluttet å utarbeide et overbygningsdokument for Valhallfeltet med formål om å gjøre informasjon om laster og barriereytelse mer tilgjengelig og synliggjøre referanser og knytninger til anleggsspesifikke risikoanalyser. Det skal i løpet av året ferdigstilles en pilot for IP.Det er utarbeidet innretningsspesifikke ytelsesstandarder for Valhall. Ytelseskrav må være spesifikke for at de skal kunne verifiseres. Gjennom stikkprøver av ytelsesstandardene observerte vi både lite spesifikke krav og utdatert informasjon:
- PS 13 Blowdown, S1.3: «The need for passive fire protection for the flare piping should be evaluated…»
- PS 14 Process Safety, F3.7 stiller krav til at ventiler skal sikres, men sier ikke noe om hvordan man skal sikre at ventiler er i riktig posisjon.
- PS 9 Passive Fire Protection F3.1: «Pressurized vessels, process equipment and piping shall have adequate fire resistance…”
- Det er generelt referanser til PCP som er tatt ut av drift i 2012, og ikke til PH
- PS 13 Blowdown refererer til trykkavlastningstider iht API RP 521, men ikke til Scandpower guideline (relevant for PH).
- PS 8, Active Fire Protection,
- systembeskrivelse er ikke oppdatert (f.eks F1.1 og F2.2)
- kapittel 11 (deviations from PRs): F3.4 er ikke oppdatert med delugeventiler som er skiftet ut på DP (2013) og PCP (2011)
Det pågår arbeid for å sikre at ytelseskrav er inkludert og blir fulgt opp i vedlikeholdssystemet.
Hjemmel
Dekksrister i komposittmaterialer i evakueringsveier
Beskrivelse
Det er brukt dekksrister i komposittmaterialer i evakueringsveier. Brannegenskapene for disse ved en hydrokarbonbrann er ikke dokumentert.
Begrunnelse
Under befaringen ble det observert bruk av dekksrister av komposittmateriale i evakueringsveier på PH mesanindekk og DP rørdekk. For å oppfylle kravet til evakueringsveier som nevnt i innretningsforskriften § 13 tredje ledd, bør standarden NORSOK S-001, kapittel 5, 6 og spesielt 21 brukes, jf. innretningsforskriften § 13 med veiledning.
Norsok S-001, kap. 21.5.1 sier blant annet følgende om evakueringsveier: ”Steel should be the preferable material used in escape routes that may be exposed to hydrocarbon fires including handrails and stairs. Other materials may only be used if documented acceptable with respect to survivability also when considering use of the emergency response team”.
Vi viser også til Health and Safety Executive (HSE) - Safety Notice (HID 2-2012), http://www.hse.gov.uk/safetybulletins/deck-gratings.htm
Bruk av dekksrister i komposittmateriale på PH mesanindekk er unntaksbehandlet internt i BP. Vedlagt unntakssøknaden er et sertifikat som angir at de aktuelle dekksristene ikke skal brukes i evakueringsveier i prosessområder («machinery spaces» og «cargo holds»). I behandlingen av unntakssøknaden er det tatt forbehold om at bruken må være i samsvar med sertifikatet.
Det foreligger ikke testsertifikater som dokumenterer bæreevne under og etter en
hydrokarbonbrann. Det skal foreligge dokumentasjon på brannegenskapene til produktet som tilfredsstiller ISO 1716 (brennbarhet) og ISO 5660-1 (røykutvikling) eller tilsvarende anerkjente standarder.
Hjemmel