Sikker bruk av løfteutstyr
Beskrivelse
- Manglende styring og oppfølging med sikker bruk av løfteutstyr
- Mangler i styringssystem
- Manglende samsvarsmåling av styringssystem for sikker bruk av løfteutstyr mot Norsok R-003, sikker bruk av løfteutstyr.
Begrunnelse
Transocean har i sitt styringssystem beskrevet at Norsok R-003 "Sikker bruk av løfteutstyr" skal følges av Transocean divisjonen i Norge, samt at det i tillegg var prosedyrer som globalt gjelder for Transocean. En egen materialhåndteringsplan for Transocean Leader er utviklet og senest oppdatert Juli 2014.
Ptil avdekket under tilsynet følgende forhold:
- Transocean kunne på tidspunktet for tilsynet ikke dokumentere, eksempelvis med en GAP analyse, at styringssystemet/prosedyrer for sikker bruk av løfteutstyr er i samsvar med Norsok R-003N, rev 2.
- Rollen som operasjonelt ansvarlig, som beskrevet i Norsok R-003, var fordelt mellom de ulike departementlederene om bord. Det var ikke overenstemmelse mellom den enkelte leders stillingsbeskrivelse og Rig recommended Practice 136 Technical and operational responsible personel, lifting operations, TO Leader.
- Det var en uklar fordeling og oppfattelse av rollen og ansvaret som operasjonelt ansvarlig i de ulike områdene om bord har, eksempelvis i de tekniske områdene i skroget, moon pool området og ROV hangaren.
- Materialhåndteringsplanen som Transocean har utviklet beskriver mye av grunnprinsippene til materialhåndteringen om bord på Transocean Leader. Dette dokumentet var i liten grad kjent av personell om bord. Blant kommentarer i dette dokumentet fremkommer det blant annet en del områder ombord som har avvik fra kravene til materialhåndtering i Norsok R-003. Enkelte av disse avvikene er lukket uten utbedring eller kompenserende tiltak og begrunnet med at kostnadene er for høye.
- Rigging ble utført ved bruk av ikke sertifiserte festepunkter (ref. Norsok R-003, kap. 8.1). Festepunkter som ikke var identifiserbare, uten merking, merket som "do not use" og tilgjengelige rør var blant festepunktene som ble brukt i forbindelse med riggeaktiviteter i områder med vanskelig tilkomst eller ikke tilrettelagt materialhåndtering.
Ptils samtaler med personell om bord gav som nevnt i eksemplene over inntrykk av at personell som er involvert i bruk av løfteutstyr, kun har kjennskap til Norsok R-003, men innholdet i Norsok standarden er ikke godt kjent. Dette ble forklart med at Transocean sine prosedyrer har høyere krav enn Norsok. Imidlertid kunne ingen under tilsynet kunne demonstrere at dette er korrekt. Dette var også uklart for Ptil ved stikkprøvekontroll av de relevante prosedyrene. Det var også Ptils forståelse at ingen i Transocean sin landorganisasjon hadde ansvar for å verifisere om den delen av Transocean sitt styringssystem som omhandler sikker bruk av løfteutstyr og løfteoperasjoner er iht. Norsok R-003N, rev.2 som er regelverkets refererte standard og representerer forventet minimumskrav.
Hjemmel
Sakkyndig virksomhet
Beskrivelse
- Ufullstendig beskrivelse og organisering av sakkyndige virksomhet
- Mangelfull oppfølging av sakkyndig virksomhet.
- Mangelfull vurdering av funn og pålegg fra sakkyndig virksomhet.
- Ufullstendig avvikssystem for å håndtere funn fra sakkyndig kontroll
Begrunnelse
Transocean bruker innleid selskap som er sertifisert som sakkyndige virksomhet, eksempelvis for kraner, løfteører/bjelker, løst utstyr og lignende. Selskapet skal dekke Transocean sitt behov for sakkyndig virksomhet, kompetanse innen løfteutstyr og også periodisk sakkyndig kontroll, som blant annet innbefatter verifikasjon av utført vedlikehold på løfteutstyr om bord på Transocean Leader.
Ptil avdekket under tilsynet følgende forhold:
- Det ble avdekket at personell i organisasjonen, spesielt offshore, ikke hadde kjennskap til hvordan sakkyndig virksomhet skal fungere, hvordan den i praksis fungerte og hvem i organisasjonen som hadde ledelse og ansvar for å følge opp ordningen.
- Transocean har flere ulike system som skal håndtere funn fra sakkyndige kontroller. Systemer som ble brukt for å håndtere funn fra sakkyndig kontroll var Synergi, Equip, Axess Bridge, RMS og manuelle lister. De ulike systemene ble håndtert av de ulike departement lederne. Det eksisterte ikke beskrivelser på hvem som skulle bruke hvilket system og det var ingen samordning mellom de ulike systemene. Dette førte blant annet til at man ikke hadde kontroll med hvilke punkter som var lukket og hvilke som fortsatt sto åpne fra de sakkyndige kontrollene.
- Siste års sakkyndig rapport ble gjennomgått og Transocean kunne ikke dokumentere eller på annen måte vise at avdekkede funn i kategorien pålegg (RC) som tilsier at feil skal utbedres innen fastsatt tid, var håndtert. Dette begrunnes med:
- Det var ikke mulig å fremskaffe en oversikt på åpne RC punkter fra sakkyndig kontroll i 2014.
- RC punkter fra årlig heiskontroll i 2013 var ikke håndtert og de samme punktene ble igjen identifisert av sakkyndig kontroll i 2014.
- Flere RC punkter fra sakkyndig kontroll 2014 var gått over tidsfristen satt av sakkyndig virksomhet uten utbedring eller at man hadde fått godkjent en ny tidsfrist fra sakkyndig virksomhet.
- Et eksempel på funn som ikke var utbedret var defekte wire på flere av arbeidswinchene i boreområdet. Disse hadde fått RC punkt med bemerkning som "wire overloaded" eller "wire damaged" med tidsfrist for utskiftning i slutten av juli måned eller starten på august 2014. Disse var i daglig bruk med samme tekniske tilstand (ref. punkt 5.1.4 i denne rapporten) som bemerket under sakkyndig kontroll. Pågående bruk foregikk uten å involvere sakkyndig virksomhet for godkjennelse av ny tidsfrist. Transocean kunne ikke vise hvordan sakkyndig virksomhet ble involvert hvis tidsfrister for tidsbestemte utbedring/reparasjon på løfteutstyr, ikke var overholdt.
- Det var ikke etablert avvikssystem i tilfeller der tidsfrist for utbedring av pålegg gitt under sakkyndig kontroll ikke overholdes.
Det er Ptil sin vurdering at Transocean sine rutiner for sikker bruk av løfteutstyr ikke fungerer på en akseptabel måte. Dette innbefatter førbruks- og etterbruks-kontroll, bruk av utstyr, vedlikehold av løfteutstyret og implementering av dette. Dette begrunnes med funnene over, punkt 5.1.1 i denne rapporten, de to siste års sakkyndig rapporter som viste mange NC- og RC-funn, manglende håndtering og vurdering av funn samt manglende dokumentering av funn.
Ptils konklusjon er at Transocean ikke har tilstrekkelig kontroll og oversikt over tilstanden på en del av løfteutstyret om bord på innretningen.
Hjemmel
Løst løfteutstyr
Beskrivelse
- Mangelfull håndtering av løst løfteutstyr
- Mangelfull oppfølging av løst løfteutstyr
Begrunnelse
- Løfteutstyrskontaineren var ikke tilrettelagt for å kunne foreta førbrukskontroll og etterbrukskontroll i henhold til brukermanualen. Eksempelvis var det ikke opphengingspunkt for å henge opp utstyret for å gjøre en god før/etterbrukskontroll.
- Plasseringen av brukermanualene om bord var ikke kjent for brukerne og ble ikke brukt for å sikre at utstyret ble brukt, kontrollert og vedlikeholdt iht. produsentens anbefaling.
- Det var ulike typer og merker av blant annet kjettingtaljer om bord uten at brukerne kjente til eventuelle forskjeller i bruk/begrensinger, osv.
Hjemmel
Tekniske forhold
Beskrivelse
Mangler og feil på utstyr.
Begrunnelse
Det ble under tilsynet avdekket feil og mangler på løfteutstyr, som følger:
Offshore kraner:
- Avstand fra tilkomstplattform i selve kranen ut til bom i horisontal stilling er cirka 200 mm. Kravet sier her maks avstand på 100 mm, ref. Norsok S-002N, rev. 4, vedlegg B.
- Det var ikke etablert noen nedlastingsrutine for loggdata fra kranene som viser hva slags belastninger kranene blir utsatt for. Dette er data som normalt går tapt hvis ikke minnet tømmes med jevne mellomrom.
Fremre rørhåndteringskran, Miko :
- Ingen sperring ved entring til plattform hvor man kan komme i kontakt med roterende deler på kranen.
- Under verifikasjonen var kranen parkert i en slik posisjon at man måtte klatre over rekkverket for å få tilkomst i krankabinen. Dette var også en vanlig posisjon å parkere kranen i.
Rørhåndteringsområde akter:
- Deler av rekkverket på styrbord side av catwalk er skadet og en av rørstøttene er avrevet fra festet i dekk.
Arbeidsvinsjer, boredekk:
- Wire i dårlig visuell tilstand, tørre og tilgrisede.
- Innspoling av wire ikke tilfredsstillende siden wire lå feil på trommel.
- Merking av SWL på en av vinsjene manglet (Styrbord side boredekk)
Manglende egnet sted for planlegging for dekkspersonell:
Dekkspersonell om bord har ikke et dedikert område for planlegging av sine løfteoperasjoner og aktiviteter. Det finnes heller ikke en dedikert arbeidsstasjon med PC for å bruke styringssystemet, innretningsspesifikke prosedyrer og lignende informasjon for å kunne utføre sikre operasjoner. Dette er en utfordring siden Transocean bruker et elektronisk styringssystem for prosedyrer, manualer og «rig recommended practises» som dekkspersonell trenger i sitt daglige arbeid.
Hjemmel