Arbeidstakermedvirkning
Beskrivelse
Arbeidstakermedvirkning i HMS-arbeidet kan bli bedre. Det var uklart hvordan selskapet sikret reell arbeidstakermedvirkning i det systematiske HMS-arbeidet på innretningen.
Begrunnelse
Vi kunne ikke se at det hadde vært arbeidstakermedvirkning i dette tilsynet fra de aktuelle personellgruppene involvert i kran og løft operasjoner på COSL Pioneer. Det ble i oppstartsmøte på land fremvist strålediagrammer over potensielle farer knyttet til de ulike gruppene, men diagrammene var ikke kjent av personellet ombord.
Arbeidstakerinvolvering i de ulike fasene av kartlegging og vurdering av arbeidsmiljørisiko var ikke formalisert på innretningen, ref. 5.1.2 kulepunkt fem.
Hjemmel
Henvisning til annet regelverk
- Forskrift om organisering, ledelse og medvirkning § 2-1 om arbeidstakernes medvirkning
Samordning mellom HMS-personell
Beskrivelse
Samordning mellom HMS-personell kan styrkes. Det var uklart hvordan selskapet sikret reell arbeidstakermedvirkning i det systematiske HMS-arbeidet på innretningen.
Begrunnelse
Samordning mellom HMS-personell på innretningen og i landorganisasjonen kan styrkes for å sikre en helhetlig tilnærming til grupperisiko.
Hjemmel
Logistikkplanlegging
Beskrivelse
Mangelfull logistikkplanlegging.
Begrunnelse
Det ble under tilsynet observert at alle lagerdekkene var fylt opp med konteinere, basket’er og utstyr som var til hinder for effektiv materialhåndtering. Dette vanskeliggjør muligheten for dekkspersonellet å bevege seg på dekket, samt at faren for skader som klemfare øker. Det ble også opplyst at COSLPioneer i tillegg hadde behov for et eget fartøy med stor dekkskapasitet for lagring av utstyr som det ikke var plass for om bord på innretningen.
Det ble under tilsynet opplyst at forsyningsfartøy ofte kom fullastet til innretningen slik at det ikke var mulig å få ned returlast på fartøyet. Dette medførte at COSLPioneer først måtte losse deler av lasten fra forsyningsfartøyet, før returlasten fra COSLPioneer kunne lastes ombord på forsyningsfartøyet. Dette medførte mange ekstra løft, som igjen introduserer ekstra farer og redusert effektivitet, før lasten ble løftet til endelig bestemmelsessted.
Det var Ptils sin oppfatning at logistikkplanleggingen var mangelfull og at COSL i samarbeid med operatør bør se på forbedringsmuligheter ved å legge premissene til rette for et effektivt og sikkert anløp av forsyningsfartøy.
Hjemmel
Rørhåndteringsdekk
Beskrivelse
Manglende beskyttelses- og guidestruktur-struktur (bumpere) på rørhåndteringsdekk.
Begrunnelse
COSL hadde selv identifisert flere områder hvor det var behov for beskyttelses- og guidestruktur-struktur (bumpere). Dette gjaldt blant annet rørhåndteringsdekket med omkringliggende områder, hvor struktur var utsatt for å bli truffet av last, håndtert av rørhåndteringskran og offshorekranene. Eksempler på dette var behovet for å forhøye "treveggen" i forkant av rørhåndteringsdekket og installere beskyttelses- og guidestruktur-struktur (bumpere) på babord aktre dekk ifm. inn- og ut-løfting av wirelineunit. Det ble opplyst at dette var planlagt gjennomført i løpet av første halvår 2014.
Ptil identifiserte også andre områder med manglende beskyttelses- og guidestruktur-struktur (bumpere) under tilsynet. Dette gjaldt bl.a. leider opp til riser-tension sylindre og rekkverk langs catwalk som var kraftig deformert etter å ha blitt truffet av hengende last eller blitt brukt som guidestruktur for å få kontroll over last. Spesielt er det viktig med guidestruktur langs catwalk ved innløfting av risere som må løftes inn med offshorekran.
COSL bør gjøre en gjennomgang av hele rørhåndteringsområdet med hensyn til tilrettelegging for oppnå sikre løfteoperasjoner. Det er viktig med involvering av brukere for å identifisere og kartlegge behovet for utbedringer av beskyttelses- og guidestruktur-struktur (bumpere).
Hjemmel
Nød-operasjon av løfteutstyr
Beskrivelse
Manglende gjennomføring av trening på nød-operasjon av løfteutstyr.
Begrunnelse
Dekkspersonell øvet ukentlig på nød-operasjon av offshore-kraner i henhold til prosedyre for nød-operasjons av kranene. Med referanse til kulepunkt to i prosedyren som beskriver at det må sjekkes at ventil 600.17 er åpen, ble personell spurt om å identifisere nevnte ventil. Personell som ukentlig øver på prosedyren kunne ikke umiddelbart vise hvor ventilen var plassert. Det skal nevnes at ventilen normalt står i åpen posisjon, men ventilen bør uansett være enkel å identifisere og være en del av øvelsen.
Hjemmel
Slangestasjoner
Beskrivelse
Risiko knyttet til bruk av slangestasjoner med "sadel".
Begrunnelse
Slangestasjonene på babord og styrbord side er begge utstyrt med en kombinasjon av slangetromler og "sadler". Det ble under tilsynet opplyst at slangene som oppbevares på "sadler" er en sikkerhetsrisiko for brukerne og hendelser hadde forekommet. COSL hadde identifisert forholdet og lagt planer for utbedring ved at "sadlene" skal erstattes med slangetromler. COSL opplyste at nye tromler var budsjettert, bestilt og utskifting vil bli gjennomført i løpet av 2014.
Hjemmel
Løst løfteutstyr
Beskrivelse
Manglende tilrettelegging for kontroll og testing av løst løfteutstyr.
Begrunnelse
Det blir utført før- og etter-brukssjekk av løfteutstyr som har vært i bruk og dette gjøres av personell om bord. Imidlertid var ikke verksted/lager for løst løfteutstyr tilrettelagt eller utstyrt med opphengspunkt(er) for løfteutstyret eller utstyrt med testbenk. Det er Ptils oppfatning at kontrollene av løst løfteutstyr var mangelfull. Dette gjaldt spesielt for kjetting- og jekke-taljer.
Hjemmel
Sakkyndig kontroll løst løfteutstyr
Beskrivelse
Manglende oppfølging av sakkyndig kontroll på løst løfteutstyr.
Begrunnelse
Årlig sakkyndig kontroll og vedlikehold utføres av ekstern sakkyndig virksomhet på både fast og løst løfteutstyr om bord. COSL sin involvering i kontrollen av løst løfteutstyr syntes mangelfull i forhold til både involvering i selve utførelsen og verifisering av kompetansen til de som utfører kontrollene.
Hjemmel
Sjøsikring
Beskrivelse
Mangelfull filosofi og prosedyre for sjøsikring av last på lager- og laste-dekk.
Begrunnelse
Det ble under tilsynet opplyst at det er nødvendig med omfattende sjøsikring av last pga. bevegelser om bord på innretningen. Det ble observert ulike former og løsninger for sjøsikring, blant annet med bruk av fiber stropper, wire og kjetting. Imidlertid kom det frem, under samtaler med personell at det ikke var kjennskap til hvilke type utstyr som skal brukes til å sikre last i de ulike områdene eller til om det var krav ift. ulike behov. Eksempler på dette kan være at sikringsutstyr brukes i områder hvor det kan oppstå varme eller at det kan bli eksponert og utsatt for kjemikalier. Fiberstropper vil ikke være egnet i slike områder.
COSL bør gjøre en oppgang for å sikre seg at man har sjøsikring som er egnet i de forskjellige områdene.
Hjemmel
PA høyttalere i krankabiner
Beskrivelse
Støy fra PA høyttalere i krankabiner.
Begrunnelse
PA høyttalerne i offshorekrankabinene er av type uten volumkontroll. Dette resulterer i at volumet ved bruk av PA eller ved alarm er uforholdsmessig høyt. For å få ned volumet til et akseptabelt nivå er høyttalerne dyttet fulle av papir, men fremdeles synes volumet å være høyt. En modifikasjon av høyttalerne med volumkontroll bør vurderes.
Hjemmel